Ingyenes tanácsadás emailben

Belépés

Egészség - tesztek

Fontosnak tartjuk felmérni, hogy van-e és ha igen, milyen mértékű az igény arra, hogy az egyetem büféiben, illetve menzáiban laktóz és lisztérzékenyek számára készített termékekhez hozzá lehessen jutni. Kérlek, hogy válaszaiddal segítsd munkánkat!

Laktóz- és gluténmentes élelmiszerek a Debreceni Egyetemen - igényfelmérés

Magyarországon egyre szélesebb körben jelennek meg különböző táplálékokkal kapcsolatos allergiák és érzékenységek, amik rendkívül kellemetlen tüneteket okoznak a mindennapokban. Neked is van valamilyen táplálékallergiád, vagy olyan családtagod, barátod, ismerősöd, akinek igen? Kattints a linkre ha érdekel, mit kell tudni az ételallergiáról?

Lehet nekem is van valamilyen táplálékallergiám? Talán nemcsak a stressz miatt szokott fájni hasam? Lehet ilyesmi az oka a kellemetlen tüneteimnek? Ezekre a kérdésekre természetesen csak orvos segítségével kaphatsz választ, azonban az alábbi kérdőív kitöltésével kicsit
közelebb kerülhetsz a megoldáshoz.

Lehet, hogy laktózérzékeny vagyok?

Lehet, hogy lisztérzékeny vagyok?

 

***

 

 

MILYEN A HANGULATOD?

Ha feszültnek érzed Magad, Ha hosszabb ideje lehangolt vagy, Vagy éppen nincs semmihez sem kedved... Töltsd ki ezt a kérdőívet és megtudod, hogy ez az állapotod mennyire tér el az átlagostól!

 

ALKOHOL TESZT

A WHO kérdőíve egy olyan nemzetközileg kipróbált módszer, amelynek kitöltése csupán 5 percet vesz igénybe, és az eddigi használat során rendkívül megbízhatónak bizonyult.
Jelöld be azt a választ, amelyről úgy gondolod, hogy legjobban jellemző RÁD.

 

TESZT A MARIHUANA FOGYASZTÁSODRÓL

Az alábbi kérdések az elmúlt 12 havi marihuána használatodra vonatkoznak.

A válaszok közül  JELÖLD MEG AZT, AMELYIK A LEGINKÁBB JELLEMZŐ RÁD!

 

 

***

 

 

Diszlexia – információk, tesztek

Az iskolai tanulással, vizsgákkal kapcsolatos sikerek és kudarcok, az ezekkel összefonódó érzések és gondolatok nagy szerepet játszanak életünkben. Az iskolai tapasztalatok befolyásolják értékrendünket, nézeteinket és attitűdjeinket, siker és kudarc élményeink feldolgozását, érdeklődési köreinket, jövőképünket. A tanulás azonban egy olyan tevékenység is egyben, amely különböző okok miatt nem egyforma nehézségű az egyes emberek számára. Eltérő képességekkel és készségekkel rendelkezünk az iskolai feladatokat illetően, mégis, talán azoknak a diákoknak a legnehezebb, akik társaiktól eltérnek abból a szempontból, hogy náluk valamelyik specifikus tanulási zavar jelei mutatkoznak.
Ezek közül a legismertebb a diszlexia, amely kifejezetten az olvasással kapcsolatos készségek kortársaktól való elmaradottságát, nehézségét jelenti. A diszlexiás tanulók átlagos vagy afeletti intelligencia szinttel bírnak, de valamilyen idegrendszeri vagy információ feldolgozási eltérés miatt az olvasás folyamata nehézségeket okoz számukra. A probléma olyan tünetekben nyilvánul meg, mint a betűtévesztések (formabeli és hangbeli alapon), betűkihagyások, cserék, a betűk sorrendjének megfordítása, gyakori ismétlések, újrakezdések, lassú olvasási tempó, rossz szövegértés, rossz helyesírás, nehézségek a nyelvtanulásban, rossz nyelvérzék. Az olvasási problémákon kívül jellemző lehet még a ritmuszavar a mozgásban és a beszédben, ügyetlenség a kis- és nagyobb mozgásokban, illetve a testséma zavartsága, valamint a térbeli tájékozódás nehézsége.
A diszlexiás diákok helyzetén jelentősen javít, ha szakember segítségével sikerül megállapítani a rossz eredmények és jegyek hátterében álló okot, és valamilyen speciális, csoportba kerülnek, ahol foglalkoznak problémájukkal, illetve a megfelelő segítséggel és könnyítésekkel folytathatják tanulmányaikat. A diszlexiás tanulók nagy részét azonban nem szűrik ki, és valójában nem is sejtik, hogy a tanulással kapcsolatos nehézségeinek mi az igazi oka. Ha úgy érzed, hogy az iskolai kudarcélményeid mögött sokszor az, olvasással, esetleg írással, számolással kapcsolatos nehézségeid állhatnak, akkor az alábbi linkek segíthetnek neked ezek feltárásában, és az ezzel kapcsolatos problémáid megoldásában.

Egy Európai Uniós honlap, mely felsőoktatásban tanuló diákok számára készült. Részletesen foglalkozik a diszlexia bemutatásával, diagnosztizálásával, kezelési lehetőségeivel, és különböző módszereket ajánl a tanulás megkönnyítése érdekében. Mindezeket az információkat E-book formájában tartalmazza, és az olvasási zavarral küzdő hallgatók számára hangoskönyv formájában is elérhetőek a szövegrészek melletti gombok segítségével.
Itt érhető el a kiadvány

A diszlexia tüneteit és jellegzetességeit kimutató feladatsor és kérdőív
Ha a diszlexiáról akarsz többet megtudni
A tanulást megkönnyítő módszerek (nem csak diszlexiás tanulóknak)
A diszlexiás diákok számára létrehozott segítőhelyek listája

 

 

Interjú egy diszlexiás-diszgráfiás hallgatóval

Az alábbi rövid interjú a Debreceni Egyetem egyik olyan diákjával készült, akinél korábban már diagnosztizáltak valamilyen specifikus tanulási zavart. Éva negyedéves történelem-földrajz szakos hallgató, és igazolása van arról, hogy a diszgráfia (az írás zavara) és kis mértékben a diszlexia (az olvasási készség zavara) tünetei fedezhetőek fel nála. A tanulás és a vizsgára készülés számára kicsit másképpen történik diáktársaihoz képest. A problémáival kapcsolatos gondolatiról, érzéseiről szívesen mesélt a beszélgetés során.

  • Mikor jelentkeztek először az írással, olvasással kapcsolatos problémáid?
  • Már első osztályos koromban előjött ez a probléma. Miután az elsőt elvégeztem logopédushoz is kellett járnom, majd negyedik osztály végén úgy abbamaradt a dolog. Később a középiskolás magyar tanárom vette észre, hogy nem csak a helyesírásommal van baj, hanem bizonyos betűket keverek. Ő még akkor nem rég végezte el az egyetemet, és ott hallhatott ezekről a problémákról. Végül is ő tanácsolta, hogy az iskola küldjön el a gyógypedagógiai intézetbe, hogy ott kivizsgálják, milyen súlyos a probléma. Így derült ki, hogy diszlexiás vagyok. Papíron a diagnózist harmadikos gimnazista koromtól kaptam meg, de a gondok már jóval előtte jelentkeztek.
  • Van-e nyelvvizsgád? Kaptál-e ott esetleg könnyítéseket?
  • Mikor először elmentem nyelvvizsgázni, akkor még nem volt papírom a dologról, és nem kaptam semmilyen kedvezményt. Amikor meglett a diagnózisom akkor már kaptam felmentéseket, például nem nézték a helyesírásom.
  • Kaptál-e felmentést vagy könnyítést az érettségi vizsgán?
  • Magyarból nem kellett írásbeliznem, hanem két szóbeli tételt húztam. Történelemből pedig odaírták a dolgozatomhoz, hogy a helyesírási hibákat ne vegyék figyelembe.
  • Mesélnél egy kicsit arról, hogy hogyan történt az egyetemre való beiratkozásod?
  • A diagnózisommal a „fogyatékkal élő” státuszba kerültem, az érettségimet is így szereztem meg, és erről a dologról az egyetemnek is tudnia kellett. A felvételinél plusz pontokat számítottak be nekem, és miután bekerültem a rendszerben feltüntették nevemnél a diszlexiát is. Később már nem kellett semmit elintéznem a karon ezzel kapcsolatban.
  • Milyen nehézségeid, problémáid vannak a tanulás és vizsgákra készülés során?
  • Az anyagot többször át kell olvasnom és ismételnem. Az idegen eredetű kifejezéseket, szakszavakat le kell írnom, meg több időbe kerül egyáltalán az anyagot elsajátítanom. Ha a tanár például mond egy új idegen szakkifejezést, sokszor nem tudom leírni. Ilyenkor a csoporttársaimat szoktam megkérdezni Vizsgára készüléskor sok szót, akár mondatot is le kell írnom, hogy berögzüljön. Úgy érzem, hogy nekem a vizsgára készülés több időt vesz igénybe, mint a csoporttársaimnak.
  • Kapsz-e valamilyen felmentést vagy könnyítést a vizsgák során?
  • Elvileg kaphatnék, de nem tájékozódtam róla. A tanárokat többnyire nem foglalkoztatja ez a dolog. Amíg a Bsc-t végeztem, addig nem volt nagy problémám, mert igaz hogy történelemből és földrajzból is esszéket kellett írni, de a helyesírással itt már nem foglalkoztak olyan szinten, a fontos hogy a lényeg legyen benne a dolgozatban. Mesterképzésen már vannak olyan tanáraim, akik viszont elkezdetek rosszabb jegyeket adni a helyesírásom miatt. Hiába van papírom, nem igazán veszik figyelembe.
  • Vannak-e különböző módszereid, stratégiáid, segédeszközeid az olvasás, írás megkönnyítésére?
  • A szavak, mondatok többszöri leírása mellett szövegkiemelőket használok, hogy jobban megmaradjon az anyag a fejemben. Több színnel is dolgozok, például a nagyon lényegeset rózsaszínnel húzom ki, a kevésbé lényegeset sárgával, a háttéranyagokat kékkel.
  • Jársz-e, kell-e járnod vagy korábban jártál-e valamilyen foglalkozásra, csoportba a problémáddal kapcsolatban?
  • Mikor harmadikban kiderült ez a dolog, akkor a gyógypedagógiai intézetbe kellett minden héten egyszer kimennem, és ott egy gyógypedagógus foglalkozott velem. Különböző feladatokat kellett megoldanom, amelyekkel megpróbáltuk a készségeimet fejleszteni. Például házi feladatként minél több b-betűs szót kellett leírnom, ami nagyon nehéznek tűnt akkor, pláne mikor meg volt szabva, hogy bizonyos helyeken milyen betűk állhatnak még. Vagy le kellett írnom, hogy két helyesírását tekintve hasonló szó között mi a különbség.
  • Elmondható, hogy általános- és középiskolás korodban nagyobb problémát jelentett a diszgráfiád és diszlexiád?
  • Igen, az egyetemen már nem nézik annyira a szigorúan a helyesírást például, nagyon ritka az, hogy emiatt kapnék rosszabb jegyet. Problémát jelent például olyankor, mikor a társaim el akarják kérni a jegyzetemet, néha nem tudják kiolvasni, amit írtam, vagy keverek néhány betűt, főleg amikor fáradt vagyok. Jegyek szempontjából tehát nem befolyásol annyira most, mint általános iskolában, ahol helyesírásra általában kettesnél jobbat nem kaptam, és azt is csak kegyelemből.
  • Ismerőseid, csoporttársaid hogyan viszonyulnak a problémáidhoz?
  • Változó. Valaki megkérdezi, hogy egyáltalán mit keresek itt, ha beteg vagyok, ne is járjak egyetemre, elveszem más embertől a helyet. Mások pedig tudomásul vették. Vannak olyan ismerőseim is akik, segítenek. Például, ha tudom, hogy a helyesírás számítani fog, akkor odaadom, hogy kijavítsák a hibákat. Így volt ez a szakdolgozatommal is, miután leírtam, odaadtam egy magyarosnak, aki kijavította a helyesírási hibáimat.
  • Köszönöm szépen, hogy válaszoltál a kérdéseimre!

 

 

A diszlexiásokra vonatkozó törvények és felmentések/kedvezmények

 
A felvételi vizsgával kapcsolatban:
2005. évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról

44. § (1) Ha a felsőoktatási intézmény a felvételi kérelem elbírálásához e törvény felhatalmazása alapján vizsgán való részvételt ír elő, fogyatékossággal élő jelentkező esetén a középiskolai tanulmányok során nyújtott mentesítést, a vizsgázás sajátos formáját biztosítani kell. Megilleti ez a jog azt is, akinek a középiskolai tanulmányai során nem biztosítottak ilyen lehetőségeket, de igazolja, hogy fogyatékossággal élő.

Az eltérő követelményekről:

79/2006. (IV. 5.) Korm. rendelet
a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról

18. § (1) A fogyatékossággal élő hallgató számára - kérelmére - a felsőoktatási intézmény a tanterv előírásaitól részben vagy egészében eltérő követelményeket állapíthat meg, illetve - figyelemmel a felsőoktatási törvény 39. §-ának (7) bekezdésére - azok teljesítésétől eltekinthet.

(5) Beszéd- és más fogyatékos (különösen súlyos beszédhiba, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) hallgató esetében:
a) a súlyos beszédhibás hallgató a szóbeli vizsga helyett írásbeli vizsgát tehet valamennyi vizsgatárgyból; amennyiben a hallgató a szóbeli vizsgalehetőséget választja, úgy számára a nem fogyatékossággal élő hallgatók esetében megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési időt kell biztosítani;
b) a diszlexiás - diszgráfiás hallgató
ba) írásbeli vizsga helyett szóbeli vizsgát vagy szóbeli helyett írásbeli vizsgát tehet,
bb) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga írásbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat a „B” típusú (írásbeli) nyelvvizsga letétele alól,
bc) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga szóbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat az „A” típusú (szóbeli) nyelvvizsga letétele alól,
bd) a hallgatónak írásbeli vizsga esetén a nem fogyatékossággal élő hallgatók esetében megállapított felkészülési időnél hosszabb felkészülési időt kell biztosítani,
be) részére az írásbeli beszámolóknál a számítógép használata megengedett,
bf) részére a vizsga esetén a szükséges segédeszközöket (pl. írógép, helyesírási szótár, értelmező szótár, szinonima szótár) biztosítani kell,
bg) ha fogyatékossága miatt nem képes az államilag elismert „C” típusú nyelvvizsga szóbeli és írásbeli követelményeinek teljesítésére, felmentést kaphat a nyelvvizsga letétele alól;
c) a diszkalkuliás hallgató a számítási feladatok alól felmentést kaphat, esetében a vizsgák alkalmával engedélyezhető mindazon segédeszközök használata, amelyekkel a hallgató a tanulmányai során korábban is dolgozott (táblázatok, számológép, konfiguráció, mechanikus és manipulatív eszközök), továbbá hosszabb felkészülési időt lehet számára biztosítani.

További kedvezmény lehetőségek:

• A hallgató írásbeli beszámolóját kiválthatja szóbeli felelettel, az idegen nyelv esetén pedig az írásbeli tételt egy plusz szóbeli tétellel.
• Az írásbeli beszámolók elkészítéséhez a hallgató tételét számítógépre viheti, ezáltal lehetősége nyílik helyesírási javítóprogram használatára.
• A különböző tantárgyak szöveges feladatainak megoldására a hallgató töblet időt kaphat.
• Használható segédeszközök: írógép, számítógép, helyesírási szótár, értelmező szótár, szinonima szótár.
• A vizsgák során a felkészüléshez biztosítható felkészülési idő – a nem fogyatékossággal élő hallgatók esetében megállapított időtartamhoz képest – 30%-kal meghosszabbítható.

A fogyatékosság megállapításának és igazolásának rendje
[az Ftv. 44. §-ának (3) bekezdéséhez]

19. § (1) A fogyatékossággal élő hallgató fogyatékosságának típusát és mértékét, annak végleges vagy időszakos voltát szakvéleménnyel igazolja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szakvélemény kiadására
a) amennyiben a jelentkező fogyatékossága már a közoktatási tanulmányai során is fennállt, és erre tekintettel tanulmányai és az érettségi vizsga során kedvezményben részesült, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvényben meghatározott szakértői és rehabilitációs bizottság,
b) amennyiben a fogyatékosságot később állapították meg, az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet jogosult.
(4) A (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a hallgató a felsőoktatási intézmény szabályzatában meghatározott módon nyújtja be azoknak a közoktatási intézmény által kiállított dokumentumoknak - az intézmény által hitelesített - másolatát, melyek igazolják, hogy fogyatékossága a középfokú tanulmányai során fennállt és emiatt kedvezményben részesült.

 

 

Amiben mi segíthetünk 

A következő szolgáltatásokat kínáljuk a fogyatékossággal élő hallgatóknak:

• Mentálhigiénés, pszichológiai, szociális és egészségügyi szolgáltatásokról információadás
• Személyszállítás
• Fénymásolás, nyomtatás, spirálozás, scannelés, CD írás
• Tanulást segítő eszközök kölcsönzése (laptop, USB, diktafon, speciális egér, akkumlátorok…)
• Ablak Szabadidős klub

A Debreceni Egyetem hallgatói számára a szolgáltatások ingyenesek!!!
További információt kaphattok az alábbi elérhetőségeken:
Telefon: 06-52/512-900/67639
E-mail: tampont07@gmail.com

Tanácsadás, információnyújtás:
A fogyatékkal élő személyeket érintő eseményekről, szolgáltatásokról, juttatásokról információt szolgáltat a rendelkezésre álló, folyamatosan frissített és bővített adatbázisból. Amennyiben a szolgálatnak nem áll módjában információt szolgáltatni, úgy az ügyfél részére az illetékes szakemberrel való kapcsolatfelvételben segít. Szükség szerint ügyintézést, tanácsadást végez. pl. fogyatékossági támogatás intézése, gyógyászati segédeszköz beszerzése, stb.
A szolgáltatás ingyenes.
A szolgáltatás igénybe vehető:
Hétfő-csütörtök: 8.00 - 18.00
Péntek: 8.00 – 14.00

Jegyzetelő szolgáltatás a Debreceni Egyetemen
A Debreceni Egyetemen tanuló, fogyatékosságuk miatt önálló jegyzetelésre nem, vagy csak akadályoztatva képes hallgatók számára alapvetően fontos a jegyzetelő szolgáltatás biztosítása. Az országban először a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány támogatásával a Lelkierő Egyesület Támpont Támogató szolgálata közreműködésével a Debreceni Egyetemen szerveztük meg a szolgáltatást.
A jegyzetelő szolgáltatás azt jelenti, hogy az egyetemen tanuló, önálló jegyzetelésre nem, vagy csak akadályozottan képes diákok számára az órán, azaz
• az előadásokon
• az osztálytermi megbeszéléseken, vitákon
• a gyakorlatokon és
• a tanulmányok keretében bemutatásra kerülő filmvetítéseken
elhangzott főbb és kiegészítő információk írásbeli rögzítését a jegyzetelő szolgáltatásra felkészített és megbízott személy végzi. Az elkészített jegyzetben benne kell legyen minden megtanulandó, vagy egyéb fontos információ, így a feladatok, hirdetmények és vizsgaidőpontok is. A jegyzetelőkkel szerződést kötünk a teljesített jegyzetelt órák alapján. A jegyzeteket a Támpont Irodában fénymásoljuk és ott vehetik át a hallgatók.

 

KÉRDEZD MEG ÖNMAGAD!

Szorongás kérdőív (Spielberger)

Néhány olyan megállapítást olvashat az alábbiakban, amelyekkel az emberek önmagukat szokták jellemezni. Figyelmesen olvassa el valamennyit és karikázza be a megfelelő számot attól függően, hogy ebben a pillanatban éppen most, hogyan érzi magát!

 

ALKOHOL TESZT

A WHO kérdőíve egy olyan nemzetközileg kipróbált módszer, amelynek kitöltése csupán 5 percet vesz igénybe, és az eddigi használat során rendkívül megbízhatónak bizonyult.
Jelöld be azt a választ, amelyről úgy gondolod, hogy legjobban jellemző RÁD.

 

Rövid kérdőív a stresszről

Teszt kitöltése

 

Milyen a hangulatod?

Kérjük, jelöld meg a következő öt állítás esetén azt a választ, mely leginkább kifejezi azt,  ahogyan érezted Magad az elmúlt két hét során!

 

Kérdőív az Internetfüggőségről

Problémás Internethasználat Kérdőív (PIH-K)

Az alábbiakban az internet-használatoddal kapcsolatos állításokat olvashatsz.
Kérjük, jelezd az 1-től 5-ig terjedő skálán, hogy az egyes állítások mennyire jellemzőek rád!

 

 

Rólunk mondták

„Magánéleti, munkahelyi válságban vagyok, és nem tudok belőle kikeveredni…”

„…kapcsolatteremtési nehézségek, magányosság érzése, kedvetlenség, beilleszkedési gondok…mit is takar ez a szolgálat? pszichológiai segítséget a betévedő fiataloknak? Vagy csak csoportos beszélgetéseket?...”

Hírlevél

Hírlevél